YALFest 2017 (als Instagram reporter)

Afgelopen zondag, 23 april, was YALFest 2017. Ik was gekozen als Instagram reporter en het leek me wel leuk om over deze geweldige dag een verslag te schrijven.

Rond kwart over tien kregen Sibrich, de Twitter reporter, en ik een rondleiding door de Studio's Aalsmeer. We konden alvast alle kraampjes zien, ik kon mijn koffer in een backstageruimte stallen en we kregen de inloggegevens voor de accounts. En toen begon het: de eerste paar mensen waren binnen. Terwijl ik een brownie at liep ik nog eens rustig een rondje. Al snel kwam ik erachter dat het licht verschrikkelijk was om foto's te maken. Er hingen een soort van lantaarns die een geel licht verspreidden en af en toe was er een mega felle spot, vaak vlak boven de kraampjes. Oftewel: donker en veel schaduwen. Dat was nogal een uitdaging met mijn iPhone, maar ik heb m'n best gedaan.

Al vrij snel begon het hoofdprogramma, waar ik onwijs veel zin in had. De stoel zat heerlijk, de presentator wist deze keer veel meer over de boeken en de vragen vanuit het publiek konden ook veel makkelijker gesteld worden. De auteurs waren hilarisch en ik heb me ontzettend vermaakt. Van mij had dit nog wel wat langer door mogen gaan, haha!

Zodra je de zaal uitliep, kreeg je een goodiebag. Ik ging snel naar de backstageruimte om mijn koffer op te halen en de goodiebag daar neer te leggen. Als reporter mocht ik namelijk bij de meet & greet zijn. We moesten nog heel even wachten, dus rende ik nog snel naar de boekwinkel om Eerste leven te kopen. De meet & greet was natuurlijk niet het moment voor mij om met de auteurs te praten, maar ik heb wel Eerste leven, Riders, De Kids of Appetite, The Jewel en Phobos kunnen laten signeren. Dat ik niet een winnaar van de meet & greet was, maakte voor Victor Dixen niet veel uit. We hebben het over science fiction gehad, hij heeft me wel drie keer succes gewenst met mijn examens en hij werd erg blij van het feit dat je mijn naam op de "Franse manier" schrijft.

David Arnold deelde ook nog eens deze toffe polsbandjes uit, dus Sibrich en ik moesten er als ware Kids of Appetite even mee op de foto. Ik trilde alleen nog een beetje na van het moment met de auteurs, dus de foto is lekker wazig. ;D

Voordat de masterclass debuteren zou beginnen had ik nog wat vrije tijd. Ik maakte foto's bij de signeersessies, kocht nog wat bij de kraampjes en had het gewoon heel erg naar mijn zin.
Ik mocht als reporter eventueel naar de verschillende masterclasses gaan, maar iedereen zat zo geconcentreerd te luisteren, dat ik besloot te blijven zitten om niet te storen. De masterclass vond ik best interessant, maar wel vond ik sommige dingen wel wat vanzelfsprekend. Wel verbaasde ik me erover hoe weinig manuscripten er eigenlijk uit de gigantische stapel getrokken worden.

Daarna liet ik nog een tijdelijke tattoo zetten van een quote uit The Raven Cycle: Arbores loqui Latine. Ik had voor mijn gevoel alles wel zo'n beetje gezien toen, dus ging ik naar het portret tekenen. Ik wist nog van vorig jaar dat het ontzettend druk was en dat was dit keer niet anders. Omdat Caroline Cracco mij vorig jaar al getekend had, ging ik in de rij staan voor Leonie Verbrugge. Op een gegeven moment werd de rij zo lang dat er mensen weg werden gestuurd en ik had geluk: ik was de allerlaatste persoon die ze nog ging tekenen.

Kijk, dat ben ik! Zo tof hoe snel iedereen getekend werd en hoe zo'n portretje dan ook echt leek. En wat was het fijn om even op een stoel te kunnen zitten na ruim een uur in de rij staan.
Toen mijn portret af en droog was, ging ik snel in de rij staan voor het eten. Studio's Aalsmeer bleek minder goed voorbereid dan gedacht, dus ook hier moest ik weer lang staan. Geen probleem verder, maar ik werd onderhand wel moe. Nadat ik m'n patatje en kaassoufflé had opgegeten, begon het avondprogramma al vrij snel. Er was live muziek en veel mensen gingen dansen, maar ik had een comfortabel bankje gevonden en besloot om gewoon te luisteren. Het was tijd voor de paar laatste foto's op Instagram en toen ging ik met een koffer vol boeken weer naar huis. Ik vond het prachtig en heb zeker genoten.

Klik hier om naar het Instagramaccount van YALFest te gaan.

Dande Leander

1 opmerking:

  1. Ik heb je helaas niet meer gezien na het begin van de dag! :O Volgende keer beter! Gelukkig heb je een hele leuke dag gehad :D

    BeantwoordenVerwijderen