Deelnemen aan NaNoWriMo 2015


1 november begint iets waar ik én naar uit kijk én een beetje tegenop zie: National Novel Writing Month (NaNoWriMo). Wat de bedoeling is? Schrijf 50.000 woorden in één maand!


NaNoWriMo is van 1 november tot 30 november, wat 1667 woorden per dag inhoudt. Ja, dat is heftig.
Tijdens het schrijven kun je het beste niks verbeteren. Gewoon gaan met die banaan. Zodra NaNoWriMo afgelopen is, heb je alle tijd om alles na te lezen, te verbeteren en te herschrijven. 

Je schrijft niet op de site van NaNoWriMo zelf, maar in je eigen tekstverwerker. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je idee gestolen wordt of dat er plagiaat wordt gepleegd. 
Waar is de site dan wel goed voor? Op de site kan je je woordenaantal doorgeven, wat op je profiel komt te staan. Aanbevolen wordt om dit iedere keer nadat je geschreven hebt aan te passen. Ook kun je buddies worden met andere schrijvers. Je kunt elkaar aanmoedigen en helpen. Verder kun je nog heel veel handige tips vinden.

Je vraagt je misschien af waarom iemand dat zichzelf in hemelsnaam aan zou doen. Nou, ik heb geen idee. Maar geef toe dat het ontzettend tof klinkt.
Nee, even serieus: NaNoWriMo klinkt misschien verschrikkelijk en onhaalbaar, maar het is hoe dan ook leerzaam. Zelfs als je de vijftigduizend woorden niet haalt, ben je ontzettend opgeschoten met je verhaal. Ik denk dat je niet al te moeilijk moet doen. Haal je het niet? Jammer dan, dan probeer je het volgend jaar nog een keer. Laat je dus vooral niet tegenhouden door je twijfels of je het wel gaat halen of niet. 

Denk ik dat ik het ga halen? Dat ligt eraan hoe lang ik erover doe om meer dan 1600 woorden per dag te schrijven. Heb ik daar überhaupt wel tijd voor naast school? Zoals ik al zei; jammer als ik het niet haal, maar volgend jaar heb ik weer een kans. 

Ikzelf heb al een behoorlijke tijd een idee in mijn hoofd. Ik heb al wat vage dingen op papier staan, maar nog geen verhaal waar ik echt trots op kan zijn. NaNoWriMo zal me uitdagen om daadwerkelijk te gaan schrijven, of het nou goed is of niet.

Ik weet nog niet precies hoe het daadwerkelijk is, want dit wordt de eerste keer dat ik mee doe. Wat ik wel weet is dat ik nu al enthousiast ben. Ik heet dandeleander op de officiële website van NaNoWriMo, dus als je buddies wilt worden, dan kan je me toevoegen. Ook heb ik een widget toegevoegd aan mijn blog, zodat jullie kunnen volgen hoeveel woorden ik al geschreven heb, hoeveel procent dat is van het totaal en hoe lang het nog duurt.
Ik zal tijdens NaNoWriMo eens per week een update plaatsen van mijn ervaring. 

Ga jij ook meedoen? Of heb je al eens meegedaan en heb je nog tips? Ik ben erg benieuwd!


Sophie

1 opmerking: